Evotraining – terminsstart!

Tags

, , ,

Terminen startar torsdag 30/8 med ett gratis prova på pass!
Tid: 18.30 – 19.45
Plats: Lilla Hallen, Anders Ljungstedts Gymnasium i Linköping.

Öppet för alla oavsett nivå och bakgrund – Varmt Välkomna!!

Ordinarie träningstider

Torsdagar 18.30 – 19.45
Plats: Lilla Gymnasikhallen, Anders Ljungstedts Gymnasium, Anders Ljungstedts gata i Linköping.

Söndagar 18.00 – 19.15
Plats: Tornhagsskolans Gymnastiksal, Stenbrötsgatan 5 i Linköping.

Mer information hittas HÄR!

Evolvera med Tyréns & ÅF i Stockholm

Tags

, , , , , , , , , , , , , , , ,

Stort tack till Ostlänkenprojektet på Tyréns och ÅF för er tid och uppmärksamhet under gårdagen.

Vi kryssade mellan våra instinkter och vår medvetenhet för att illustrera och bli medvetna om sambanden mellan kropp & knopp, prestation & vila, hållning & andning.
Nivån på fokus, kreativitet, problemlösning, lust och driv bottnar helt i vår återhämtningsförmåga. Vad vi idag vanligtvis missar är att vi kan sätta oss i förarsätet just där – och förbättra vår återhämtningskapacitet. För att kunna det måste vi etablera ett nuläge – som inte alltid är där jag tror.
Tack för en inspirerande och rolig eftermiddag!

Evolvera A51tilljpg-1
#evolvera #evotraining #kroppochknopp #fokus #återhämtning #stresshantering #stimulirespons #roligt

Träningsteknologi

Tags

, ,

applewatch1

Idag ser vi en formlig explosion av träningsteknologi. “Fitbit´s” och en myriad av olika attiraljer och “appar” som enligt tillverkarna ska hjälpa dig att komma i ditt livs form eller skapa den motivation du saknat i din träning och livsstilsförändring.
Idag säljs denna typ av träningsteknik för miljardbelopp, bara i USA beräknas försäljningen toppa 30 miljarder USD år 2020.
Till tveksam nytta träningsmässigt.

Labbråttor i realtid

Vad de flesta användare inte är medvetna om är att i det ögonblick de godkänner användaravtalet så överlåter du all din “privata” information till företaget. Låt oss säga så här: det är inte på “apparna” eller de tekniska tillbehören de tjänar storkovan. Det är på all data som användarna tillgodoser dem med. Ålder, puls, vanor, biologisk reaktionstid av livstilsförändring, återhämtningstider, geografiska och fysiologiska vanemönster. You name it. Detta är mätresultat om levereras kontinuerligt till dem av oss – användarna. All denna information säljs med mycket god förtjänst.

Det har också visat sig att varje gång du uppdaterar din programvara, så ändras algoritmerna för den teknologi som registrerar din fysiska aktivitet. Dvs att din puls enligt klockan inte är exakt likadan efter uppdateringen som innan och framför allt inte de beräkningar i vilken din puls ingår.

Effektivt?

Osäkerhet
En mängd undersökningar har naturligtvis publicerats i takt med att tekniken ökat.
Trots att branschen vill få oss att tro det omvända så visar många av dessa studier att ju mer vi förlitar oss och fokuserar på tekniken desto sämre resultat faktiskt och upplevelsemässigt får vi.
En studie från universitetet i Stanford visar att tillförlitligheten på denna teknik är allt annat än ackurat. 7 ledande märken jämfördes. De mest precisa avvek 27% från de verkliga resultaten. Den sämsta avvek 93%. Med andra ord är tekniken långt ifrån tillförlitlig.

Kontext och individuella behov

En “app” tar inte in kontext. Hur ofta ska jag äta? Hur stort bör mitt proteinintag vara? Hur lång återhämtning behöver jag innan nästa träning? Hur bra har jag sovit?
Det finns inga generella svar på dessa frågor. Träning är som allt annat i livspusslet vilket varierar med tid och person. Lär dig istället att KÄNNA efter vad dina verkliga behov är. Hur mycket energi du har, om du behöver vila eller kan träna hårt.

Myten om den oändliga energiproduktionen

Hård- och mjukvaruutvecklare bygger in något som på fackspråk kallas “gamification”. Detta är egenskaper i programmet som ska få oss “hookade” och slår an på vårt instinktiva belöningssystem. Det innebär att om du enligt appen/stegräknaren duktigt presterat dina 10 000 (vilket i sig är en helt ovetenskaplig och godtycklig siffra, trots att många verkar tycka att det räcker med att gå 10 000 steg/dag för att tillgodose sina fysiska rörelsebehov) steg idag, så ska du förbättra detta resultat i mängd i morgon. Detta är en absurditet eftersom effektiv träning inte lyder under sådana lagar.
Ingenting i verkligheten gör det. Ingenting är i kontinuerlig tillväxt, utan i faser av aktivitet och vila.
Man kan behöva motivation i sin träning, men att alltid prestera mer och snabbare är en säker väg till utbrändhet, skador eller överträning. Det är också ett säkert sätt missa kvaliteten i sin träning.
Vi har alla ett visst mått av energi som vi kan producera var dag. Den ska räcka till allt. Kroppsegna autonoma funktioner – matsmältning, hjärtslag, sinnesorgan. Den ska räcka till mental och mellanmänsklig aktivitet – kommunikation, omtanke, problemlösning, middagsplanering, bilkörning. Den ska även räcka till fysisk aktivitet – promenad, träning, knyta skorna, gå ut med soporna.
Om något av dessa “konton” övertrasseras producerar vi inte automatiskt bara ny energi då den tillverkningen (ATP) är helt avhängig fysisk form, resurser, näring och tillgängligt syre. Nej – överskridande behov tas då från resurser som annars hade räckt till annat. Om det är “träningskontot” som har oproportionerligt stort behov kommer resterande delar få mindre. That´s it.
I sammanhanget kan nämnas att hjärnan i genomsnitt behöver 20% – 25% av våra dagliga energiresurser.

Digitalisering, skärmtid & blåljus

I samma takt som digitalisering och den uppkoppling detta innebär mentalt och fysiskt, har sömnproblem, och beteendemässiga störningar ökat markant bland såväl barn som vuxna. Att blått skärm ljus och uppkoppling digitalt skapar stresslikande responser i hjärna och nervsystem är ingen hemlighet längre. Genomsnittet för Facebook-surfande i Europa är idag 4 timmar/dygn. Det är en halv arbetsdag. Är det kanske inte läge att låta just fysisk träning vara en fristad för den uppkoppling vi alla är en del  av idag?

Studier visar dessutom att “fitness tech” tar fokus från den egna kroppen, själva utövandet och bidrar till sämre motorik, uthållighet, styrka och utförande.

fitness-tech-trends-2018-3d-body-scanning

Lösningen

Den största faran med allt detta enligt mig är att det är ytterst lätt att blint förlita sig på teknologi utan att känna in det aktuella tillståndet i min egen kropp. På så vis tappar vi den närvar som god träning ger. Fysisk träning är i sanning “mindfulness” om den utförs på rätt sätt.
Jag har tränat med kunder som sagt att de måste ta an paus då apparaten de bär talat om för dem att de ligger i “röd zon” – för högt i arbetspuls – under för lång tid. Samtidigt har vi kunnat hålla en fungerande konversation under tiden. Detta skulle vara helt omöjligt om apparaten talade sanning. När vi sedan analogt mäter pulsen så  fann vi att den inte ens var i närheten av någon röd zon. Hade man inte stirrat blint på tekniken så hade man ju naturligtvis känt detta.  Så – använd teknik för att orientera dig. Få ett värde på en känsla du har under träning – lätthet, trötthet, tyngd, spänst etc.
Men se också till att lära dig att exempelvis ta din egen puls utan tekniska hjälpmedel. Detta skapar närvaro, medvetenhet och kunskap om din egen kropp.

En annan tanke är denna: om du behöver teknik och siffror för att motivera din träning så bör du troligtvis syssla med något annat. Träning och rörelse ska på något vis vara lustfylld. Hårda och tunga träningspass kan ha en viss tröskel, men som helhet bör den vara lust och glädjedriven.

  • Lita på dig själv och den känsla du har. Sedan kan du jämföra med ett värde.
  • Använd tekniken för att registrera jämförelser mellan olika tränings pass. Exempelvis kan du variera uppvärmningsövningarna inför det du ska mäta och sedan jämföra. Då kan di få en vink om vad du just nu behöver för att prestera väl.
  • Allt pekar på att vi neurologiskt behöver mindre digital stimuli och mer analog – ekologisk stimulans. Ingen annan än du själv kan sätta de gränserna. Gör det.

 

I följande podcast diskuterar utmärkte Dr. Andy Galpin fenomenet.

https://www.tonywrighton.com/beware-trackers-using-tracking-tech-better-health-dr-andy-galpin-164/

Människan, Maten, Motionen & Myterna 3/2 i Linköping!

Tags

, , , , , , , , , , , , ,

25439060_10154828568441910_5518149529339314914_o

Den moderna människan spenderar mer pengar än någonsin på hälsa & friskvård. Ändå är vi sjukare än någonsin förut. Något matchar uppenbart inte här. Varför är det så?
Varför blir vi feta när jägare-samlare och människor i andra ursprungssamhällen aldrig blir det? Varför får vi folksjukdomar, som kostar samhället miljardbelopp årligen, medan det finns samhällen på andra platser i världen som helt saknar dessa, och där människor är kärnfriska, trots att de aldrig sett en doktor?
De här frågorna mm. föreläser professor emeritus Göran Burenhult om på ett tankeväckande sätt lördagen den 3/2 kl 10.00-12.00.

Välkommen!
Tid: 10.00 – 12.00 lördag 3/2 2018

Plats: Livgränadjärmässen Konferens, Brigadgatan 8 i Linköping.

Pris: 200:- (inklusive fika)
Begränsat antal platser – först till kvarn!

Anmälan:
Mail med ditt namn och betalningsdatum till: paul@yinshu.se
samt inbetalda 200:- till
Yin Shu Enterprise
BG:5441-5997

Alternativt med Swish: 1230410241

Biljett per epost erhålles vid anmälan och full betalning.

Du kan även betala entrè på plats under förutsättning att platser finns kvar.

Du kan anmäla dig på web-formuläret nedan. Din anmälan är dock ej fullständig förrän avgiften är betald.

Evotraining terminstart VT 2018!

Tags

, , , , , , , , , ,

Logo_1497384091790

Det är hög tid att omdefiniera begreppet “träning”!

Människan är det enda djur som kan röra sig genom terrängen; gå, springa, krypa, rulla och hoppa. Dyka ned i vattnet, hämta något på botten, simma över till andra sidan. Ta sig upp på land, klättra upp för berget. Ta sig upp på platån och kasta något för att träffa mitt i prick.

Starta det nya året på ett nytt sätt!

Gratis Prova på-pass Torsdag 18 januari. Kl 18.30 i Ljungstedtska skolans gymnastiksal!

Därefter gäller:
Plats: Ljungstedtska skolans gymnastiksal i Linköping.

Tid: Torsdagar 18.30 – 19.45 med start 25 januari.

Pris 10 ggr (10 veckor): 1500:- inkl. moms. Betalning sker till BG: 5441-5997, Yin Shu Enterprise, alternativt Swish: 1230410241 senast 19/1. Ange ditt namn samt “EVO1”.

 

Antalet platser är begränsat – först till kvarn!

Eposta din anmälan till paul@yinshu.se med ditt namn senast 19/1.

  • Tänker du och tränar du som ett jagat djur? Vad är skillnad på stress och stimuli?
  • Hur andas du i vila och under belastning?
  • Tränar du men dras med stelhet, trötthet eller träningsrelaterade skador?
  • Fungerar hjärnan och din fysiologi enligt den jägar- och samlarinstinkt som du är utvecklad efter?
  • Vilka resurser ger du din kropp och knopp att arbeta med under träning?
  • Vilka resurser ger du din kropp och knopp under återhämtning?
  • Vilken roll spelar extern temperaturförändring för hormonsystem, prestation och återhämtning?

Människan är unik. Hon har en helt unik fysiologi. Bara faktumet att vi kan svettas är unikt och betyder att vi kan använda vår fysik på särskilda sätt.
Men gör vi verkligen det?

Är du nyfiken?

Läs mer HÄR!!

Logo_1497646582841

 

 

Andetaget – hjärnans fjärrkontroll.

Tags

, , , , , , , , , ,

improve_lung_health_better_breathing1.jpg
Andetaget är verkligen fjärrkontrollen till hjärnan.
Det händer så mycket spännande inom neurologin där man nu börjar få redskap och metoder för att kunna se vad som händer i hjärnan vid vissa typer av andningstekniker.
Även om vissa i århundraden har ägnat sig åt sådan praktik så är detta är större än vi anar. Och märkligt. Då de flesta aldrig ens tänker, och ännu mindre gör någonting av detta.
Är du nyfiken?
Kolla in våra kurser i medveten andningsteknik!
 
#andetaget #hurandasdumänniska #vitalitet #

Andetaget – Kurs i medveten andningsteknik 27 januari 2018 i Linköping!

Tags

, , , , , , , , , , , , , ,

Logo_1498380566390_Copy

Känner du igen något av följande?

  • Astmatiska besvär
  • Sömnsvårigheter
  • Energilöshet
  • Överträningssyndrom
  • Oro/ångest
  • Smärtrelaterade problem
  • Stressrelaterade problem
eller vill du
  • Ta din träning till en ny nivå
  • Optimera tävlingsträning
  • Bättre hantera stress under prestation
  • Optimera din återhämtningsförmåga
  • Hitta sambandet mellan andning och hållning
  • Förbättra rörelsekvalitet
Då är den här dagen något för dig!

Syre – näringsämnet vi glömde bort. Diafragman – muskeln vi tappade i farten.

Träning innebär idag oftast två saker: vi tränar det kardiovaskulära systemet – konditionen och vi tränar det muskulära systemet – styrkan. Detta kan vi vanligtvis ganska mycket om.
Vi följer dessutom olika dieter – makro-nutrienter. Vi äter kosttillskott – mikronutrienter.
Men hur ofta tränar vi det system som katalysatorn och ligger bakom alla ovanstående delar?
Kvaliteten på andningen är avgörande för motoriska funktioner, metaboliska och känslomässiga. Det är navet vilket allt snurrar runt.

Faktum är att balansen mellan syre och koldioxid är helt avgörande för vår hälsa, och i själva verket har de flesta människor inte problem med att få in tillräckligt med syre. Mer handlar det om tolerans av koldioxid.

Det är koldioxid som är triggern för inandning, inte brist på syre.
I princip alla astmatiska problem ligger här.
Samma sak gäller oro och ångestrelaterad problematik, vilket är extremt vanligt idag. Symtom på detta kan vara sömnproblem, hjärtklappning, oproportionerlig nervositet, panikångest etc.
Andningen är fjärrkontrollen till vår hjärna och vårt nervsystem.
Vi borde kunna hantera den bättre än vi gör. Det är lättare än du tror

Genom att ha en bas med bestämda metoder och protokoll kan vi direkt börja använda andningen som en aktiv del och katalysator i vår vardag vare sig det gäller träning, tävling, jobb, fritid eller vila.

Kursen riktar sig till dig som är nyfiken eller har lust och behov att få mer tillgång till dig själv.

Under dagen lär vi oss:

  • Anatomisk och funktionell andning
  • Andningsteknik för astmatiska besvär
  • Hur vi undviker syreskuld (och därmed överbelastning) under träning
  • Hur andningen är både symtom och lösningen till oro och ångest.
  • Hur du förbättrar din sömnkvalitet och återhämtning.
  • Behovet av aerob och anaerob träning – och vad det praktiskt innebär
  • 80/20 principen
  • Näsandningens betydelse för arbetspuls, syreupptagningsförmåga och motorik
  • Betydelsen av lungornas elasticitet
  • Andningens betydelse för led-muskulatur och skadeförebyggande
  • Syre, koldioxid och metabolism – fett & kolhydrater.
  • Hållning/position och andetaget
  • Olika andningsprotokoll; prestation, återhämtning, vila, sömn
  • Praktiska övningar i aktivitet och stillhet

Datum: Lördag 27/1 2018

Tid: 09.00 – 16.00

Plats: Vasa Hälsocenter, Vasavägen 49 i Linköping.

Pris: 1990:- inkl moms. Inkluderar kursmaterial.
Kursavgiften betalas in på BG: 5441-5997 , Yin Shu Enterprise.
Ange ditt namn och “andning”.
Om du behöver dokumentation för friskvårdspeng etc – kontakta mig.
Sista anmälningsdag 13/1 2018 på epost:

paul@yinshu.se

green tree lungs isolated on white

Evolvera – en evolutionsbaserad metod för utveckling av individ & organisation.

Tags

, , , , , , , , , , , ,

Evolvera A5tilljpg-1.jpg

Evolvera A51tilljpg-1.jpg

Vår nya metod för samarbete med företag och organisationer.
Utvecklad och raffinerad under lång tid men nu färdigpackad för leverans.

Nyfiken?

Kontakta oss.