Människan, Maten, Motionen & Myterna 3/2 i Linköping!

Tags

, , , , , , , , , , , , ,

25439060_10154828568441910_5518149529339314914_o

Den moderna människan spenderar mer pengar än någonsin på hälsa & friskvård. Ändå är vi sjukare än någonsin förut. Något matchar uppenbart inte här. Varför är det så?
Varför blir vi feta när jägare-samlare och människor i andra ursprungssamhällen aldrig blir det? Varför får vi folksjukdomar, som kostar samhället miljardbelopp årligen, medan det finns samhällen på andra platser i världen som helt saknar dessa, och där människor är kärnfriska, trots att de aldrig sett en doktor?
De här frågorna mm. föreläser professor emeritus Göran Burenhult om på ett tankeväckande sätt lördagen den 3/2 kl 10.00-12.00.

Välkommen!
Tid: 10.00 – 12.00 lördag 3/2 2018

Plats: Livgränadjärmässen Konferens, Brigadgatan 8 i Linköping.

Pris: 200:- (inklusive fika)
Begränsat antal platser – först till kvarn!

Anmälan:
Mail med ditt namn och betalningsdatum till: paul@yinshu.se
samt inbetalda 200:- till
Yin Shu Enterprise
BG:5441-5997

Alternativt med Swish: 1230410241

Biljett per epost erhålles vid anmälan och full betalning.

Du kan även betala entrè på plats under förutsättning att platser finns kvar.

Du kan anmäla dig på web-formuläret nedan. Din anmälan är dock ej fullständig förrän avgiften är betald.

Evotraining terminstart VT 2018!

Tags

, , , , , , , , , ,

Logo_1497384091790

Det är hög tid att omdefiniera begreppet “träning”!

Människan är det enda djur som kan röra sig genom terrängen; gå, springa, krypa, rulla och hoppa. Dyka ned i vattnet, hämta något på botten, simma över till andra sidan. Ta sig upp på land, klättra upp för berget. Ta sig upp på platån och kasta något för att träffa mitt i prick.

Starta det nya året på ett nytt sätt!

Gratis Prova på-pass Torsdag 18 januari. Kl 18.30 i Ljungstedtska skolans gymnastiksal!

Därefter gäller:
Plats: Ljungstedtska skolans gymnastiksal i Linköping.

Tid: Torsdagar 18.30 – 19.45 med start 25 januari.

Pris 10 ggr (10 veckor): 1500:- inkl. moms. Betalning sker till BG: 5441-5997, Yin Shu Enterprise, alternativt Swish: 1230410241 senast 19/1. Ange ditt namn samt “EVO1”.

 

Antalet platser är begränsat – först till kvarn!

Eposta din anmälan till paul@yinshu.se med ditt namn senast 19/1.

  • Tänker du och tränar du som ett jagat djur? Vad är skillnad på stress och stimuli?
  • Hur andas du i vila och under belastning?
  • Tränar du men dras med stelhet, trötthet eller träningsrelaterade skador?
  • Fungerar hjärnan och din fysiologi enligt den jägar- och samlarinstinkt som du är utvecklad efter?
  • Vilka resurser ger du din kropp och knopp att arbeta med under träning?
  • Vilka resurser ger du din kropp och knopp under återhämtning?
  • Vilken roll spelar extern temperaturförändring för hormonsystem, prestation och återhämtning?

Människan är unik. Hon har en helt unik fysiologi. Bara faktumet att vi kan svettas är unikt och betyder att vi kan använda vår fysik på särskilda sätt.
Men gör vi verkligen det?

Är du nyfiken?

Läs mer HÄR!!

Logo_1497646582841

 

 

Andetaget – hjärnans fjärrkontroll.

Tags

, , , , , , , , , ,

improve_lung_health_better_breathing1.jpg
Andetaget är verkligen fjärrkontrollen till hjärnan.
Det händer så mycket spännande inom neurologin där man nu börjar få redskap och metoder för att kunna se vad som händer i hjärnan vid vissa typer av andningstekniker.
Även om vissa i århundraden har ägnat sig åt sådan praktik så är detta är större än vi anar. Och märkligt. Då de flesta aldrig ens tänker, och ännu mindre gör någonting av detta.
Är du nyfiken?
Kolla in våra kurser i medveten andningsteknik!
 
#andetaget #hurandasdumänniska #vitalitet #

Andetaget – Kurs i medveten andningsteknik 27 januari 2018 i Linköping!

Tags

, , , , , , , , , , , , , ,

Logo_1498380566390_Copy

Känner du igen något av följande?

  • Astmatiska besvär
  • Sömnsvårigheter
  • Energilöshet
  • Överträningssyndrom
  • Oro/ångest
  • Smärtrelaterade problem
  • Stressrelaterade problem
eller vill du
  • Ta din träning till en ny nivå
  • Optimera tävlingsträning
  • Bättre hantera stress under prestation
  • Optimera din återhämtningsförmåga
  • Hitta sambandet mellan andning och hållning
  • Förbättra rörelsekvalitet
Då är den här dagen något för dig!

Syre – näringsämnet vi glömde bort. Diafragman – muskeln vi tappade i farten.

Träning innebär idag oftast två saker: vi tränar det kardiovaskulära systemet – konditionen och vi tränar det muskulära systemet – styrkan. Detta kan vi vanligtvis ganska mycket om.
Vi följer dessutom olika dieter – makro-nutrienter. Vi äter kosttillskott – mikronutrienter.
Men hur ofta tränar vi det system som katalysatorn och ligger bakom alla ovanstående delar?
Kvaliteten på andningen är avgörande för motoriska funktioner, metaboliska och känslomässiga. Det är navet vilket allt snurrar runt.

Faktum är att balansen mellan syre och koldioxid är helt avgörande för vår hälsa, och i själva verket har de flesta människor inte problem med att få in tillräckligt med syre. Mer handlar det om tolerans av koldioxid.

Det är koldioxid som är triggern för inandning, inte brist på syre.
I princip alla astmatiska problem ligger här.
Samma sak gäller oro och ångestrelaterad problematik, vilket är extremt vanligt idag. Symtom på detta kan vara sömnproblem, hjärtklappning, oproportionerlig nervositet, panikångest etc.
Andningen är fjärrkontrollen till vår hjärna och vårt nervsystem.
Vi borde kunna hantera den bättre än vi gör. Det är lättare än du tror

Genom att ha en bas med bestämda metoder och protokoll kan vi direkt börja använda andningen som en aktiv del och katalysator i vår vardag vare sig det gäller träning, tävling, jobb, fritid eller vila.

Kursen riktar sig till dig som är nyfiken eller har lust och behov att få mer tillgång till dig själv.

Under dagen lär vi oss:

  • Anatomisk och funktionell andning
  • Andningsteknik för astmatiska besvär
  • Hur vi undviker syreskuld (och därmed överbelastning) under träning
  • Hur andningen är både symtom och lösningen till oro och ångest.
  • Hur du förbättrar din sömnkvalitet och återhämtning.
  • Behovet av aerob och anaerob träning – och vad det praktiskt innebär
  • 80/20 principen
  • Näsandningens betydelse för arbetspuls, syreupptagningsförmåga och motorik
  • Betydelsen av lungornas elasticitet
  • Andningens betydelse för led-muskulatur och skadeförebyggande
  • Syre, koldioxid och metabolism – fett & kolhydrater.
  • Hållning/position och andetaget
  • Olika andningsprotokoll; prestation, återhämtning, vila, sömn
  • Praktiska övningar i aktivitet och stillhet

Datum: Lördag 27/1 2018

Tid: 09.00 – 16.00

Plats: Vasa Hälsocenter, Vasavägen 49 i Linköping.

Pris: 1990:- inkl moms. Inkluderar kursmaterial.
Kursavgiften betalas in på BG: 5441-5997 , Yin Shu Enterprise.
Ange ditt namn och “andning”.
Om du behöver dokumentation för friskvårdspeng etc – kontakta mig.
Sista anmälningsdag 13/1 2018 på epost:

paul@yinshu.se

green tree lungs isolated on white

Evolvera – en evolutionsbaserad metod för utveckling av individ & organisation.

Tags

, , , , , , , , , , , ,

Evolvera A5tilljpg-1.jpg

Evolvera A51tilljpg-1.jpg

Vår nya metod för samarbete med företag och organisationer.
Utvecklad och raffinerad under lång tid men nu färdigpackad för leverans.

Nyfiken?

Kontakta oss.

Det vuxna barnet – neuroplasticitet och rörelse.

Tags

, , , , , ,

Vad har egentligen hänt när vi säger att vi inte kan göra vissa rörelser längre? Nu menar jag inte den stelhet och “rosten” som kommer av att inte ha rört sig på ett tag.
Nej, jag avser vad som händer neurologiskt och känslomässigt med oss då. I hjärnan och nervsystemet.

ALLA har vi krupit, rullat, trillat, varit lika bra på vänster – höger, tittat i den riktning vi rör oss, gått från sittande på marken till stående i ett huj, klättrat i träd, känt gräset under fötterna.
Det som händer neurologiskt när vi slutar göra dessa arketypiska rörelser för oss homo sapiens, är att vi också degenererar vår hjärna.
 
Jag kan för egen del checka in på den pinsamma känsla som uppstod då ett par med hund upptäckte mig klängandes 5 meter upp i ett träd mitt i skogen för några år sedan. Alternativen var att ta sig ned fort som tusan eller sitta kvar tyst och hoppas att de inte så mig. Det gjorde de inte. Men det gjorde deras hund. Och således de. Det utbyttes ett något tillbakahållet “Godmiddag” med menade blickar mellan paret ifråga.

I efterhand insåg jag hur präglade vi är att vara “vuxna” inte minst beteendemässigt. Men se där börjar problemen. “Välfärdsproblemen”.
För ett “vuxet” sätt att röra på sig är sällan fritt. Det är att köpa en produkt eller ett utbud som skapats av någon eller några i ett visst syfte. Utan någon som helst tanke eller reflektion på vem jag är som går in i det systemet. Vanligen är motiven till rörelse och träning; uppkomst av värk eller skada, viktnedgång, kaloriförbränning, muskeltillväxt eller något som “känns efteråt”. En typ av masochistiskt förhållningssätt till träning där vi suttit på rumpan allt för mycket och allt för länge och ska “ta igen” det.
Då ska det kännas. Helst i dagar.
 
Jag har ingenting emot intervall, vikter…ja whatever. Jag har gjort min beskärda del, särskilt under en internationell tävlingskarriär.
Allt har sin plats. men innan det har det måste vi ta reda på vilken plats vi själva är på. Har vi inte ens basal rörelseförmåga i vår egen kropp (och knopp) så kommer alla metoder vi ger oss in på förr eller senare att leda till skador eller olust. Och då slutar vi. Tills vi hoppar på nästa metod.
 
RÖRELSE är liv.
INTE löpning, yoga, styrketräning, crossfit, kampsport. De är alla olika metoder att röra sig i. Men beroende på vem DU är (hållning, stressnivå, rörlighet, energinivå, uppfostran, dagsform) så kommer effekten av de här olika metoderna bli helt individuella och skifta dag till dag på ett hälsomässigt plan.
DU är INTE en metod. Vem är du? Hur rör du dig utan någon metod?
Det är en spännande plats att utgå ifrån.
 
Utgångspunkten för vår Evotraning är att återta den vishet och friskhet vi har i kropp och sinne.
Genom att återigen trampa upp vissa stigar rörelsemässigt inser vi att vi att det faktiskt är bekant terräng.
Det var bara länge sedan sist.

Andetaget – Kurs i medveten andningsteknik 22 oktober i Linköping!

Tags

, , , , , , , , , , , , , ,

Logo_1498380566390_Copy

Syre – näringsämnet vi glömde bort. Diafragman – muskeln vi tappade i farten.

Träning innebär idag oftast två saker: vi tränar det kardiovaskulära systemet – konditionen och vi tränar det muskulära systemet – styrkan. Detta kan vi vanligtvis ganska mycket om.
Vi följer dessutom olika dieter – makro-nutrienter. Vi äter kosttillskott – mikronutrienter.
Men hur ofta tränar vi det system som katalysatorn och ligger bakom alla ovanstående delar?
Kvaliteten på andningen är avgörande för motoriska funktioner, metaboliska och känslomässiga. Det är navet vilket allt snurrar runt.

Faktum är att balansen mellan syre och koldioxid är helt avgörande för vår hälsa, och i själva verket har de flesta människor inte problem med att få in tillräckligt med syre. Mer handlar det om tolerans av koldioxid.

Det är koldioxid som är triggern för inandning, inte brist på syre.
I princip alla astmatiska problem ligger här.
Samma sak gäller oro och ångestrelaterad problematik, vilket är extremt vanligt idag. Symtom på detta kan vara sömnproblem, hjärtklappning, oproportionerlig nervositet etc.
Andningen är fjärrkontrollen till vår hjärna och vårt nervsystem.
Vi borde kunna hantera den bättre än vi gör.

Genom att ha en bas med bestämda metoder och protokoll kan vi direkt börja använda andningen som en aktiv del och katalysator i vår vardag vare sig det gäller träning, tävling, jobb, fritid eller vila. Genom andningsträning kan vi verkligen optimera våra liv.

Kursen riktar sig till dig som är nyfiken eller har behov att få mer tillgång till dig själv.

Under dagen lär vi oss:

  • Anatomisk och funktionell andning
  • Andningsteknik för astmatiska besvär
  • Hur vi undviker syreskuld (och därmed överbelastning) under träning
  • Hur andningen är både symtom och lösningen till oro och ångest.
  • Hur su förbättrar din sömnkvalitet och återhämtning.
  • Behovet av aerob och anaerob träning – och vad det praktiskt innebär
  • 80/20 principen
  • Näsandningens betydelse för arbetspuls, syreupptagningsförmåga och motorik
  • Betydelsen av lungornas elasticitet
  • Andningens betydelse för led-muskulatur och skadeförebyggande
  • Syre, koldioxid och metabolism – fett & kolhydrater.
  • Hållning/position och andetaget
  • Olika andningsprotokoll; prestation, återhämtning, vila, sömn
  • Praktiska övningar i aktivitet och stillhet

Datum: Söndag 22/10

Tid: 09.00 – 16.00

Plats: Vasa Hälsocenter, Vasavägen 49 i Linköping.

Pris: 1990:- inkl moms. Inkluderar kursmaterial.
Kursavgiften betalas in på BG: 5441-5997 , Yin Shu Enterprise.
Ange ditt namn och “andning”.
Om du behöver dokumentation för friskvårdspeng etc – kontakta mig.
Sista anmälningsdag 13/10 på epost:

paul@yinshu.se

green tree lungs isolated on white

Föreläsning med professor Göran Burenhult 11 november i Linköping!

Inbjudan-Göran Burenhult1.jpg
Återigen har vi nöjet att välkomna professor emeritus Göran Burenhult till Linköping.
Förra årets populära föreläsning och diskussionsstund väckte goda frågor och insikter hos många av åhörarna.
Temat denna gång kommer återigen vara vår hälsa i förhållande till modern utveckling och evolution.
Datumet är lördagen 11 november  kl. 10.00 – 12.00 och lokal i centrala Linköping utannonseras närmare föreläsningen.
Antalet deltagare är dock begränsat så först till kvarn gäller.
Priset är även denna gång 200:- inkl moms och fika.
Boka in i kalendrarna så ses vi!
Inbjudan-Göran Burenhult.jpg

Nyhet! Personlig träning i Andningsarbete.

Tags

, , , , , , , , , ,

 

This slideshow requires JavaScript.

Nu kan du boka tid för personlig konsultation och upplägg av andningsoptimering.

Detta är högaktuellt för dig som upplever problem med din andning, stress, sömn, metabolism, träning, återhämtning och vitalitet.

Vi har arbetat med alltifrån astmatiker som idag är helt friskförklarade, elitidrottare som vill optimera sitt utförande för långsiktighet till vanliga icke tränande människor som vill ha hjälp med stressrelaterade besvär. Genom att medvetet träna upp andningen påverkar du hela ditt nervsystem på ett sätt som de flesta inte tror är möjligt. Och det är verkligen ingen magi – alla andra däggdjur reglerar sitt nervsystem automatiskt – vi är en del av naturen lika mycket som de men på grund av det moderna sättet att leva behöver vi återlära det vi redan kan. Vår kropp och hjärna VILL fungera bättre.
Det hela är egentligen enkelt – metoderna är många, principerna är få.
Ta reda på hur med extremt enkla och kraftfulla redskap.
Varmt välkommen!

För att läsa mera och boka tid:

Personlig Träning i Andningsteknik

PhotoGrid_1458725070342

 

Andetaget – medveten andning för prestation, återhämtning & vitalitet

Tags

, , , , , , , , , , ,

Logo_1498380566390_Copy.jpg

Syre – näringsämnet vi glömde bort. Diafragman – muskeln vi tappade i farten.
Träning innebär idag oftast två saker: vi tränar det kardiovaskulära systemet – konditionen och vi tränar det muskulära systemet – styrkan.
Vi följer dessutom olika dieter – makro-nutrienter. Vi äter kosttillskott – mikronutrienter.
Men hur ofta tränar vi det system som katalysatorn och ligger bakom alla ovanstående delar?
Kvaliteten på andningen är avgörande för motoriska funktioner, metaboliska och känslomässiga. Det är navet vilket allt snurrar runt.

Syret är den viktigaste delen i människans metabolism.
Det är ett faktum att vi klarar oss månader utan föda, veckor utan vatten men endast minutrar utan syre. Ändå är andningen oftast bara en “slav” och ett bihang till aktivitet och rörelse i människors träning. Ytterst sällan tar vi kontrollen över andningen INNAN och EFTER aktivitet.

Andningen är den absolut viktigaste delen i förberedelse av fysisk aktivitet.
Alla vet också att andningen är knuten till våra känslor – när vi försöker lugna ned oss tar vi djupa andetag. Då vi blir skrämda eller rädda så låses andetaget. När vi är stressade blir andningen grund och snabb.

Allt detta är biokemisk verklighet, men också känslomässig verklighet.
Då vi blir skrämda eller stressade drar vi instinktivt in andan och håller den – sympaticus (kamp & flykt). När faran är över då vi blir lättade eller njuter så släpper vi andetaget, ibland som en lättnadens suck – parasympaticus (feed, breed & recover).

Så – genom andetaget kan vi bokstavligen bemästra oss själva fysiskt och beteendemässigt. Men då behöver vi träna på det, på precis samma sätt som vi tränar styrka eller kondition. Det fina är att genom denna träning så förbättras ALL prestation på köpet.

Vi kommer gå igenom hur du på ett effektivt sätt lägger in andningsträning i din existerande träningsrutin eller/och använder andetaget som metod för att gå ned i varv.
Vi kommer naturligtvis gå igenom separata andningsprotokoll för prestation, återhämtning, igångsättande, lugnande och vila.

Under dagen lär vi oss:

  • Anatomisk och funktionell andning
  • Hur vi undviker syreskuld (och därmed överbelastning) under träning
  • Behovet av aerob och anaerob träning – och vad det praktiskt innebär
  • 80/20 principen
  • Näsandningens betydelse för arbetspuls, syreupptagningsförmåga och motorik
  • Betydelsen av lungornas elasticitet
  • Syrets betydelse för led-muskulatur och skadeförebyggande
  • Syre, koldioxid och metabolism
  • Hållning/position och andetaget
  • Olika andningsprotokoll; prestation, återhämtning, vila, sömn
  • Praktiska övningar

Datum: Lördag 16/9

Tid: 09.00 – 16.00

Plats: Vasa Hälsocenter, Vasavägen 49 i Linköping.

Pris: 1990:- inkl moms. Inkluderar kursmaterial.
Kursavgiften betalas in på BG: 5441-5997 , Yin Shu Enterprise.
Ange ditt namn och “andning”. Om du behöver dokumentation för friskvårdspeng etc – kontakta mig.
Sista anmälningsdag 8/9 på epost:

paul@yinshu.se

diaphragmatic-breathing-360-o-1