Det vuxna barnet – neuroplasticitet och rörelse.

Tags

, , , , , ,

Vad har egentligen hänt när vi säger att vi inte kan göra vissa rörelser längre? Nu menar jag inte den stelhet och “rosten” som kommer av att inte ha rört sig på ett tag.
Nej, jag avser vad som händer neurologiskt och känslomässigt med oss då. I hjärnan och nervsystemet.

ALLA har vi krupit, rullat, trillat, varit lika bra på vänster – höger, tittat i den riktning vi rör oss, gått från sittande på marken till stående i ett huj, klättrat i träd, känt gräset under fötterna.
Det som händer neurologiskt när vi slutar göra dessa arketypiska rörelser för oss homo sapiens, är att vi också degenererar vår hjärna.
 
Jag kan för egen del checka in på den pinsamma känsla som uppstod då ett par med hund upptäckte mig klängandes 5 meter upp i ett träd mitt i skogen för några år sedan. Alternativen var att ta sig ned fort som tusan eller sitta kvar tyst och hoppas att de inte så mig. Det gjorde de inte. Men det gjorde deras hund. Och således de. Det utbyttes ett något tillbakahållet “Godmiddag” med menade blickar mellan paret ifråga.

I efterhand insåg jag hur präglade vi är att vara “vuxna” inte minst beteendemässigt. Men se där börjar problemen. “Välfärdsproblemen”.
För ett “vuxet” sätt att röra på sig är sällan fritt. Det är att köpa en produkt eller ett utbud som skapats av någon eller några i ett visst syfte. Utan någon som helst tanke eller reflektion på vem jag är som går in i det systemet. Vanligen är motiven till rörelse och träning; uppkomst av värk eller skada, viktnedgång, kaloriförbränning, muskeltillväxt eller något som “känns efteråt”. En typ av masochistiskt förhållningssätt till träning där vi suttit på rumpan allt för mycket och allt för länge och ska “ta igen” det.
Då ska det kännas. Helst i dagar.
 
Jag har ingenting emot intervall, vikter…ja whatever. Jag har gjort min beskärda del, särskilt under en internationell tävlingskarriär.
Allt har sin plats. men innan det har det måste vi ta reda på vilken plats vi själva är på. Har vi inte ens basal rörelseförmåga i vår egen kropp (och knopp) så kommer alla metoder vi ger oss in på förr eller senare att leda till skador eller olust. Och då slutar vi. Tills vi hoppar på nästa metod.
 
RÖRELSE är liv.
INTE löpning, yoga, styrketräning, crossfit, kampsport. De är alla olika metoder att röra sig i. Men beroende på vem DU är (hållning, stressnivå, rörlighet, energinivå, uppfostran, dagsform) så kommer effekten av de här olika metoderna bli helt individuella och skifta dag till dag på ett hälsomässigt plan.
DU är INTE en metod. Vem är du? Hur rör du dig utan någon metod?
Det är en spännande plats att utgå ifrån.
 
Utgångspunkten för vår Evotraning är att återta den vishet och friskhet vi har i kropp och sinne.
Genom att återigen trampa upp vissa stigar rörelsemässigt inser vi att vi att det faktiskt är bekant terräng.
Det var bara länge sedan sist.

Andetaget – Kurs i medveten andningsteknik 22 oktober i Linköping!

Tags

, , , , , , , , , , , , , ,

Logo_1498380566390_Copy

Syre – näringsämnet vi glömde bort. Diafragman – muskeln vi tappade i farten.

Träning innebär idag oftast två saker: vi tränar det kardiovaskulära systemet – konditionen och vi tränar det muskulära systemet – styrkan. Detta kan vi vanligtvis ganska mycket om.
Vi följer dessutom olika dieter – makro-nutrienter. Vi äter kosttillskott – mikronutrienter.
Men hur ofta tränar vi det system som katalysatorn och ligger bakom alla ovanstående delar?
Kvaliteten på andningen är avgörande för motoriska funktioner, metaboliska och känslomässiga. Det är navet vilket allt snurrar runt.

Faktum är att balansen mellan syre och koldioxid är helt avgörande för vår hälsa, och i själva verket har de flesta människor inte problem med att få in tillräckligt med syre. Mer handlar det om tolerans av koldioxid.

Det är koldioxid som är triggern för inandning, inte brist på syre.
I princip alla astmatiska problem ligger här.
Samma sak gäller oro och ångestrelaterad problematik, vilket är extremt vanligt idag. Symtom på detta kan vara sömnproblem, hjärtklappning, oproportionerlig nervositet etc.
Andningen är fjärrkontrollen till vår hjärna och vårt nervsystem.
Vi borde kunna hantera den bättre än vi gör.

Genom att ha en bas med bestämda metoder och protokoll kan vi direkt börja använda andningen som en aktiv del och katalysator i vår vardag vare sig det gäller träning, tävling, jobb, fritid eller vila. Genom andningsträning kan vi verkligen optimera våra liv.

Kursen riktar sig till dig som är nyfiken eller har behov att få mer tillgång till dig själv.

Under dagen lär vi oss:

  • Anatomisk och funktionell andning
  • Andningsteknik för astmatiska besvär
  • Hur vi undviker syreskuld (och därmed överbelastning) under träning
  • Hur andningen är både symtom och lösningen till oro och ångest.
  • Hur su förbättrar din sömnkvalitet och återhämtning.
  • Behovet av aerob och anaerob träning – och vad det praktiskt innebär
  • 80/20 principen
  • Näsandningens betydelse för arbetspuls, syreupptagningsförmåga och motorik
  • Betydelsen av lungornas elasticitet
  • Andningens betydelse för led-muskulatur och skadeförebyggande
  • Syre, koldioxid och metabolism – fett & kolhydrater.
  • Hållning/position och andetaget
  • Olika andningsprotokoll; prestation, återhämtning, vila, sömn
  • Praktiska övningar i aktivitet och stillhet

Datum: Söndag 22/10

Tid: 09.00 – 16.00

Plats: Vasa Hälsocenter, Vasavägen 49 i Linköping.

Pris: 1990:- inkl moms. Inkluderar kursmaterial.
Kursavgiften betalas in på BG: 5441-5997 , Yin Shu Enterprise.
Ange ditt namn och “andning”.
Om du behöver dokumentation för friskvårdspeng etc – kontakta mig.
Sista anmälningsdag 13/10 på epost:

paul@yinshu.se

green tree lungs isolated on white

Föreläsning med professor Göran Burenhult 11 november i Linköping!

Inbjudan-Göran Burenhult1.jpg
Återigen har vi nöjet att välkomna professor emeritus Göran Burenhult till Linköping.
Förra årets populära föreläsning och diskussionsstund väckte goda frågor och insikter hos många av åhörarna.
Temat denna gång kommer återigen vara vår hälsa i förhållande till modern utveckling och evolution.
Datumet är lördagen 11 november  kl. 10.00 – 12.00 och lokal i centrala Linköping utannonseras närmare föreläsningen.
Antalet deltagare är dock begränsat så först till kvarn gäller.
Priset är även denna gång 200:- inkl moms och fika.
Boka in i kalendrarna så ses vi!
Inbjudan-Göran Burenhult.jpg

Nyhet! Personlig träning i Andningsarbete.

Tags

, , , , , , , , , ,

 

This slideshow requires JavaScript.

Nu kan du boka tid för personlig konsultation och upplägg av andningsoptimering.

Detta är högaktuellt för dig som upplever problem med din andning, stress, sömn, metabolism, träning, återhämtning och vitalitet.

Vi har arbetat med alltifrån astmatiker som idag är helt friskförklarade, elitidrottare som vill optimera sitt utförande för långsiktighet till vanliga icke tränande människor som vill ha hjälp med stressrelaterade besvär. Genom att medvetet träna upp andningen påverkar du hela ditt nervsystem på ett sätt som de flesta inte tror är möjligt. Och det är verkligen ingen magi – alla andra däggdjur reglerar sitt nervsystem automatiskt – vi är en del av naturen lika mycket som de men på grund av det moderna sättet att leva behöver vi återlära det vi redan kan. Vår kropp och hjärna VILL fungera bättre.
Det hela är egentligen enkelt – metoderna är många, principerna är få.
Ta reda på hur med extremt enkla och kraftfulla redskap.
Varmt välkommen!

För att läsa mera och boka tid:

Personlig Träning i Andningsteknik

PhotoGrid_1458725070342

 

Andetaget – medveten andning för prestation, återhämtning & vitalitet

Tags

, , , , , , , , , , ,

Logo_1498380566390_Copy.jpg

Syre – näringsämnet vi glömde bort. Diafragman – muskeln vi tappade i farten.
Träning innebär idag oftast två saker: vi tränar det kardiovaskulära systemet – konditionen och vi tränar det muskulära systemet – styrkan.
Vi följer dessutom olika dieter – makro-nutrienter. Vi äter kosttillskott – mikronutrienter.
Men hur ofta tränar vi det system som katalysatorn och ligger bakom alla ovanstående delar?
Kvaliteten på andningen är avgörande för motoriska funktioner, metaboliska och känslomässiga. Det är navet vilket allt snurrar runt.

Syret är den viktigaste delen i människans metabolism.
Det är ett faktum att vi klarar oss månader utan föda, veckor utan vatten men endast minutrar utan syre. Ändå är andningen oftast bara en “slav” och ett bihang till aktivitet och rörelse i människors träning. Ytterst sällan tar vi kontrollen över andningen INNAN och EFTER aktivitet.

Andningen är den absolut viktigaste delen i förberedelse av fysisk aktivitet.
Alla vet också att andningen är knuten till våra känslor – när vi försöker lugna ned oss tar vi djupa andetag. Då vi blir skrämda eller rädda så låses andetaget. När vi är stressade blir andningen grund och snabb.

Allt detta är biokemisk verklighet, men också känslomässig verklighet.
Då vi blir skrämda eller stressade drar vi instinktivt in andan och håller den – sympaticus (kamp & flykt). När faran är över då vi blir lättade eller njuter så släpper vi andetaget, ibland som en lättnadens suck – parasympaticus (feed, breed & recover).

Så – genom andetaget kan vi bokstavligen bemästra oss själva fysiskt och beteendemässigt. Men då behöver vi träna på det, på precis samma sätt som vi tränar styrka eller kondition. Det fina är att genom denna träning så förbättras ALL prestation på köpet.

Vi kommer gå igenom hur du på ett effektivt sätt lägger in andningsträning i din existerande träningsrutin eller/och använder andetaget som metod för att gå ned i varv.
Vi kommer naturligtvis gå igenom separata andningsprotokoll för prestation, återhämtning, igångsättande, lugnande och vila.

Under dagen lär vi oss:

  • Anatomisk och funktionell andning
  • Hur vi undviker syreskuld (och därmed överbelastning) under träning
  • Behovet av aerob och anaerob träning – och vad det praktiskt innebär
  • 80/20 principen
  • Näsandningens betydelse för arbetspuls, syreupptagningsförmåga och motorik
  • Betydelsen av lungornas elasticitet
  • Syrets betydelse för led-muskulatur och skadeförebyggande
  • Syre, koldioxid och metabolism
  • Hållning/position och andetaget
  • Olika andningsprotokoll; prestation, återhämtning, vila, sömn
  • Praktiska övningar

Datum: Lördag 16/9

Tid: 09.00 – 16.00

Plats: Vasa Hälsocenter, Vasavägen 49 i Linköping.

Pris: 1990:- inkl moms. Inkluderar kursmaterial.
Kursavgiften betalas in på BG: 5441-5997 , Yin Shu Enterprise.
Ange ditt namn och “andning”. Om du behöver dokumentation för friskvårdspeng etc – kontakta mig.
Sista anmälningsdag 8/9 på epost:

paul@yinshu.se

diaphragmatic-breathing-360-o-1

Evotraining

Tags

, , , , , , , ,

Det dags att omdefiniera begreppet “Träning”!

“Människan är det enda djur som kan röra sig genom terrängen; gå, springa, krypa, rulla och hoppa. Dyka ned i vattnet, hämta något på botten, simma över till andra sidan. Ta sig upp på land, klättra upp för berget. Ta sig upp på platån och kasta något för att träffa mitt i prick.”

Detta är utgångspunkten för den typ av träning vi lanserar i höst. I själva verket är det verkligen inte alls något nytt, snarare handlar det om att hitta tillbaka och inkludera sådant som idag inte betraktas som “träning”.

“Träning” är ju egentligen människans artificiella försök att återskapa det hon borde ha gjort var dag med sin kropp och knopp. Så – hur ser den träningen ut? Utgår den från de behov vi har och den design som vi utvecklat fysiskt och mentalt under hundratusentals år?
Eller utgår den från en trend, ett färdigt utbud, utseende och ständig prestation?
En del träningstrender bygger ju på att idag betala pengar för att göra gammalt hederligt kroppsarbete. Sådant vi historiskt har gjort allt för att slippa utföra betalar vi alltså pengar för att få göra idag. Bara det inte kallas arbete utan träning så går det att sälja.

De flesta träningsprogram är designade för att skapa maximal effekt i ett begränsat/specialiserat utförande eller aktivitetsområde. Du kommer förmodligen bli stark, rörlig och uthållig. Om inte alla tre – så förhoppningsvis en av aspekterna. Vanligtvis är överföringen till andra aktiviteter ganska låg.

Löpning är ett bra exempel där också skadefrekvensen över tid talar för sig själv. Vi ÄR helt enkelt inte gjorda för att BARA springa (och i vardagen sitta still). Monotoni är gisslet. Relevanta frågor att ställa är VARFÖR man springer – mot någonting eller från någonting? HUR springer du? Lätt, fort, långsamt, segt, tungt, i terräng eller på plant underlag, fokuserat eller tar du in din omgivning?

I många kroppsvikts-baserade träningssystem ligger fokus på statiska positioner och hög uthållighet. Mindre eller ingen vikt läggs alls på återhämtnings-strategier, rörelsekvalitet och hur du bör och ska väva in dina träningskvaliteter i ALL annan aktivitet. Vardag som träning.
Under snart 20 år i arbete som tävlande och coach i landslag, utbildare och kinesisk medicinare har jag också sett hur de flesta skador hos tränande – elit som motionär – beror på brister i återhämtning, rörelsekvalitet och monotoni i träning. Har man den grunden och på detta lägger hög intensitet och hög belastning är skadorna endast en tidsfråga.

Då vi integrerar element som vanligtvis är separata och isolerade från varandra kastar vi ut en hel del vanliga antaganden om träning och återhämtning genom fönstret.
Genom att starta lågintensiv aerob träning och gradvis öka komplexitet och intensitet kan vi utvecklas i rörelse- och aktivitetsförmåga oavsett ålder och utgångsläge.

Framför allt skapar det nyfikenhet och är kul!

Är du redo att omdefiniera ditt träningsparadigm?
I sådana fall – Häng med!

Prova på pass 27/8 kl. 18.00 – 19.15
Terminsstart 10/9 kl. 18.00 – 19.15

Du kan läsa mer HÄR!

Funktionella redskap för Kropp & Knopp – ÅF

Stort tack till ÅF- gänget i Linköping som jag hade förmånen att spendera eftermiddagen tillsammans med. 

Vi arbetade både teoretiskt och praktiskt för att förstå sambanden mellan beteende, andning, fokus och kreativitet.

En lyhörd, intresserad och inte minst lekfull grupp vilket visade sig när vi gick igenom det autonoma nervsystemet, andningsprotokoll, hållning samt mental och fysisk kapacitet. 

Förståelse för vår egen fysiologi är en förutsättning för att finna hållbara och utvecklande strategier i livet. Här spelar såna förbisedda saker som svansföringen, diafragma, andning och ett lekfullt sinne roll. Stort tack även till  Mattias Diener för processarbete och struktur.

På återseende hoppas jag!

#åf #andetaget #träning #hälsa #psykiskhälsa #vitalitet #stresshantering #stimuli #återhämtning #resurser #strategiskthälsoarbete

Andetaget – medveten andning för prestation, återhämtning & vitalitet

Tags

, , , , , , , , , , ,

Evohealth-andning.jpg

Syre – näringsämnet vi glömde bort. Diafragman – muskeln vi tappade i farten.
Träning innebär idag oftast två saker: vi tränar det kardiovaskulära systemet – konditionen och vi tränar det muskulära systemet – styrkan.
Vi följer dessutom olika dieter – makro-nutrienter. Vi äter kosttillskott – mikronutrienter.
Men hur ofta tränar vi det system som katalysatorn och ligger bakom alla ovanstående delar?
Kvaliteten på andningen är avgörande för motoriska funktioner, metaboliska och känslomässiga. Det är navet vilket allt snurrar runt.

Syret är den viktigaste delen i människans metabolism.
Det är ett faktum att vi klarar oss månader utan föda, veckor utan vatten men endast minutrar utan syre. Ändå är andningen oftast bara en “slav” och ett bihang till aktivitet och rörelse i människors träning. Ytterst sällan tar vi kontrollen över andningen INNAN och EFTER aktivitet.

Andningen är den absolut viktigaste delen i förberedelse av fysisk aktivitet.
Alla vet också att andningen är knuten till våra känslor – när vi försöker lugna ned oss tar vi djupa andetag. Då vi blir skrämda eller rädda så låses andetaget. När vi är stressade blir andningen grund och snabb.

Allt detta är biokemisk verklighet, men också känslomässig verklighet.

Så – genom andetaget kan vi bokstavligen bemästra oss själva fysiskt och beteendemässigt. Men då behöver vi träna på det, på precis samma sätt som vi tränar styrka eller kondition. Det fina är att genom denna träning så förbättras ALL prestation på köpet.

Vi kommer gå igenom hur du på ett effektivt sätt lägger in andningsträning i din existerande träningsrutin eller/och använder andetaget som metod för att gå ned i varv.
Vi kommer naturligtvis gå igenom separata andningsprotokoll för prestation, återhämtning, igångsättande, lugnande och vila.

Under dagen lär vi oss:

  • Anatomisk och funktionell andning
  • Hur vi undviker syreskuld (och därmed överbelastning) under träning
  • Behovet av aerob och anaerob träning – och vad det praktiskt innebär
  • 80/20 principen
  • Näsandningens betydelse för arbetspuls, syreupptagningsförmåga och motorik
  • Betydelsen av lungornas elasticitet
  • Syrets betydelse för led-muskulatur och skadeförebyggande
  • Syre, koldioxid och metabolism
  • Hållning/position och andetaget
  • Olika andningsprotokoll; prestation, återhämtning, vila, sömn
  • Praktiska övningar

Datum: Lördag 19/8

Tid: 09.00 – 16.00

Plats: Vidingsjö Motionscentrum, Linköping.

Pris: 1990:- inkl moms. Inkluderar kursmaterial.
Kursavgiften betalas in på BG: 5441-5997 , Yin Shu Enterprise.
Ange ditt namn och “andning”. Om du behöver dokumentation för friskvårdspeng etc – kontakta mig.
Sista anmälningsdag 11/8 på epost:

paul@yinshu.se

Logo_1497036211590.jpg

 

Funktionella redskap för Kropp och Knopp – Autoliv.

Tags

, , , , , , , ,

Hög svansföring och position

Stort tack riktar jag till gruppen från Autoliv jag fick förmånen att ägna hela måndagen tillsammans med. Vi började med att arbeta med sätt att först och korrigera vår hållning. Allt sitter i “svansen” – bäckenets position.

Stress, stimuli och återhämtning

Tillsammans med Ewa Svensson från Crearum och Mattias Diener från ÅF arbetade vi med att förstå och medvetandegöra hur vårt inre – nervsystem och hjärna tolkar och vänjer sig vid extern stimuli/stress/distress. Hur vi på ett enkelt sätt i vardagen kan neutralisera stillasittande och monotonins skadliga effekter på oss. 

Andningen, Allostas, fysisk- och psykisk hälsa

Mycket tid ägnades både solo och i par för att förstå problemet med “allostas” och lära oss att ta kommando över andningen genom vilken vi effektivt och snabbt faktiskt kan ändra på vår biokemiska “set-up”.  På så vis kan vi genom en praktisk och enkel metod finna större fokus, bättre stresstålighet, bättre återhämtning och metabolism. Är vi medvetna om dessa mekanismer och får in en så enkel praktik som 10 minuter om dagen så påverkar vi även vår förmåga att fatta beslut, kreativitet och vår samarbetsförmåga. Något alla organisatoner och individer ar nytta av. Framför allt är det knutet till lust och lätthet vilket är motsatsen till den psykiska ohälsa som idag är ett av de största – och snabbast växande samhällsproblemen. Detta trots allt mer ökande resurser på området. Något matchar uppenbart inte i den ekvationen.

Aerob- och anaerob förmåga

Utgångspunkten i metoden är att människans fysik och biologi utvecklats under evolution i miljontals år och är direkt knuten till beteende och mående.

Många metoder är idag fokuserade på att ändra på “tänket” – knoppen. Men faktum är att om vi skalar löken ett lager till, och sätter oss i förarsätet för vissa funktioner som styr vår fysiologi – kroppen- så ändras även funktionen av knoppen. På det här sättet kommer vi också åt processer och mönster som så att säga “går under vår egen radar”. 

Kropp och knopp helt enkelt!

Återigen – stort tack!