‘Lyckoindustrin’ som skor sig på patologisk tillvänjning.

Jag vet att detta inte landar i god jord överallt. Jag bryr mig heller inte om det. Passar det inte, så varsågod att passera till något som faller bättre i smak och fortsätt som om ingenting har hänt.

Efter 35 års hängivet tränande, otal vistelser och boenden i Asien med tillhörande möten så skaver det. Drygt 20 år har jag ägnat åt individuell och organisatorisk funktion. Problemlösning och optimalt proaktivitet. De flesta gånger blir jag kontaktad när det gjort ont ett tag. Men man har överlevt. Tills en dag när det på något sätt kostat allt för mycket, eller man inte fått (det man i god tro trott vara) den utlovade hjälpen från världens bästa välfärdssamhälle.

Orientalisk visdom

När man ‘kidnappar’ metoder från en kulturell kontext och lever efter tron att resultatet automatiskt blir detsamma i den egna kontexten. Dessutom ska metoderna snabbas upp…’hackas’. När till och med ‘Lean’ från japansk bilindustri ska appliceras påmänskliga relationer….jesus christ….att vi inte ser klarare.
Missing the point entirely.

Utomordentligt välskriven artikel nedan om ‘the Happyness industry’ som i sin mer urvattnade ‘fast food form’ alltid kommer till vägs ände.

Jag har själv otaliga gånger blivit kontaktad av företag och organisationer med panikartad röst i förfrågan ‘vi vill ha mindfulness…du lär ut det va…?’ När jag frågar efter behov och syfte så blir svaret ‘ ähhh….sluta ställ så jobbiga frågor….ge oss istället detdär lagom orientaliska visdomen…utan det religiösa….så att vi kan fortsätta som vi gör ett tag till…’ . Nåväl, lite tillspetsat, men andemeningen är sann. Man vet inte ens vad man behöver. Bara att något är fel. Någon annan del av organisationen med liknande symtom hade troligen felsökts omgående då det snabbt hade synts i nästa resultatrapport.

Precis som i experimentet med den kokande grodan är vi under en typ av allostas (tillvänjning) som gör det lätt att missta potenta redskap som slutgiltigt illusoriska mål. Allt går i denna riktning – långsiktigt mentorskap överges alltmer för leanade kortkurser, dynamisk analys överges till förmån för mer ‘lättcheckad’ kbt, att vara del och bidra till en klubb-stamgemenskap överges för lätt avbokningsbara pass där man kommer och går efter eget tycke. Inte poppis men så sant efter att själv arbetat i denna bransch i + 30 år. Jag säger inte att ovan nämnda exempel inte har sin plats, men de har blivit allomfattande. Här förloras något vitalt, som vi under falsk flagg idag stoltserar med, nämligen mångsidighet och dynamik.

Även om arbetsgivare kan ha alla möjliga föresatser och vara goda lagledare så är vinst och kontinuerlig tillväxt fortfarande det tongivande mantrat då det är grundtesen i det spel man deltar. Bortförklaringar finns, men när det kommer till kritan finns inte ett enda hållbart företag då vi fortfarande inte ändrat något alls i det paradigm vi fortfarande håller fast vid. And make no mistakes ! – allmännyttan, kommun och stat är precis lika vinstdrivande som vilket bolag som helst då man strikt är fast vid arbetstillfällen, inbringade skattemedel och en rullande (läs dyr) förvaltning.

Individuellt är sanningen att om vi efter ett par krascher in i väggen inte blickar nedåt i vår egen mörka avgrund ( och tro mig även du har den, liksom din briljanta lysande sida…när allt kommer omkring vet du det ;)) så lyfter vi oss själva aldrig från de levnadsmönster vi har och som längre kanske inte tjänar oss väl. Ingen kurs, träning eller diplom löser det. Möjligen kan vissa metoder fungera som frigörande nycklar – OM du gör dem till dina egna och ger dig själv respektfull tid.

Utan disciplin når vi aldrig verklig frihet.

Allt ifrån helt felaktiga pacifistiska citat och memes från Gandhi, universella Yoga-kärleksbudskap, till harmoniska energiflöden inom healing och Tai Chi eller Qi Gong missar den fasta grund som dessa kunskapstraditioner vilar på. Den heter Integritet.

Integritet är något som kräver handlingskraft, gränssättning, etik och moral, mod, att våga fatta beslut och tala utan tanke på vad andra ska tycka. Faktiskt mycket av det som fattas i en kultur som idag påvisar extremen av det motsatta, där det blivit svårt att skilja på sak och person.

Applicera nämda ‘kidnappade’ metoder från orienten och varsågod – den urvattnade soppan är serverad. Förvånansvärt många låter sig väl smaka då branschen omsätter miljardbelopp. I princip är det ingen skillnad på en cynisk läkemedelsbransch och detta. Bara olika metoder att expandera och vidhålla marknader.

Jag har i 10 år arbetat aktivt för att proaktivt integrera hälsotänk kunskapsmässigt i företags utbildningsbudget och kultur. Det är där det måste ligga om hållbarhet ska vara på riktigt och inte en trendriktig certifiering där vi kan fortsätta vanemässigt spår ett tag till.
Med detta sagt vet jag att vissa metoder kan vara potenta i vissa situationer för vissa personer. Allt väl där. Men detta är inte ens skrapet på ytan.

Jag är trött på den allmänt förekommande quickfix-mentaliteten. Framför allt den maskerad som som samvetslättande ‘hållbarhet’, faktum är att det får mig fysiskt illamående. Den kostar bara. Pengar, energi och framförallt tid. Tid får du aldrig igen. Var noga med hur du hushåller med den. Dessutom har vi inte den tid vi tror här längre. Fortfarande lyser realistiska åtgärder på stor front med total frånvaro.

En röd tråd när jag arbetar tillsammans (för det är just så det är – Tillsammans) med klienter eller företag är att ‘byta spår’. Med ökad självinsikt och initial hjälp skaffa sig de redskap, den kunskap och det synsätt som borgar för en annan robusthet, nyfikenhet, vitalitet och engagemang än tidigare. Vi är gjorda för detta, men då vi befunnit oss i annat under decennier måste man tillåta respektfull tid att hitta tillbaka. Det krävs också viljekraft (vilket verkar utgått ur svenskt språkbruk till förmån till det till vemjälse överanvända ‘motivation’). Kommer du till insikt över dina äkta behov, till skillnad från de illusioner vi vanligtvis underhåller oss med, så är du på rätt väg. Men det innebär att du väljer. Och väljer du något kommer du med nödvändighet behöva välja bort annat (oavsett vad någon annan fått dig att tro – kakan är inte kvar om du nyss ätit den).

Vet du vad du vill i detta perspektiv kan du inte hamna fel. Du hittar hem. En bieffekt av detta kan kallas ‘lycka’…eller förnöjsamhet. Problemet är att vårt funktionsparadigm definierar ‘förnöjsamhet’ som stiltje eller stagnation. Det är i själva verket utgångspunkten för självinsikt och framtida rörelse.

Väldigt få av dem jag träffat initialt har vetat vad de vill. På riktigt. Efter lite sonderande blir det tydligt att det är vad någon annan vill de själva tror att de vill.

Den taoistiska tesen ‘Mindlessness’ är min melodi. Prova att lyssna till den.

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2019/jun/14/the-mindfulness-conspiracy-capitalist-spirituality

Ikigai – anledning & mening

Etiketter

, , , , , ,

FB_IMG_1553772648312
‘Ikigai’ är ett uttryck från Okinawa (där man finner en av världens vitalaste och äldsta befolkningar) som ungefär betyder ‘anledningen till att jag går upp var morgon’.

Det är ett sätt att ‘rensa i röran’ dom uppstår då vi kör på lite för snabbt lite för länge. Det är allt för lätt att fortsätta i de spåren utan närmare eftertanke om framtida resultat. Detta är en proncip som gäller såväl på individuellt som organisatoriskt.

Då dagens mindset lätt hamnar i ständigt utförande/görande, fragmemtering och svart/vita lägen erbjuder ‘ikigai’ en något mer nyanserad approach.

Tankesättet gör det också enklare att inse att under vissa delar av livet (eller en process) då visst står i fokus behöver annat få stå tillbaka. Vi kan inte göra allt optimalt samtidigt.

Framför allt är det en hjälp till att hitta det värde vi vill ha i vår verksamhet och i våra liv och runtom detta utveckla ett hållbart, långsiktigt sätt att fungera i kontrast till att ständigt sätta upp kortsiktiga mål på en väg som vi inte riktigt vet riktningen på.

Prova att reflektera lite över modellen och se var just du och/eller din verksamhet hamnar just nu.

#ikigai #mening #värde #hållbarhet #vitalitet #ledarskap #grupputveckling #team #prestation #utveckling #återhämtning #kreativitet #fokus

Klimakteriet – förändring, problem & lösningar!

Etiketter

, , , , ,

GettyImages-166678773-59ecc0b3c41244001102b274.jpg

Nästan 75 procent av alla kvinnor upplever större eller mindre besvär under klimakteriet. Eftersom östrogen påverkar så många av kroppens och knoppens funktioner så kan en minskad östrogennivå leda till många olika typer av besvär.

De vanligaste symtomen under klimakteriet är:

  • Värmevallningar
  • Svettningar
  • Hjärtklappning
  • Humörsvängningar
  • Torra slemhinnor i underlivet
  • Sömnproblem

Det första tecknet i början av denna livsfas brukar vara att mensen blir oregelbunden. När sista menstruationen (menopausen) inträffat kommer man in i klimakteriet. Detta sker vanligtvis när man passerat 45-årsåldern men är väldigt individuellt.
Klimakterieperioden kan vara alltifrån ett halvår till flera år.
Många kvinnor har problem helt i onödan då det finns effektiv hjälp att få.
Med akupunktur och örtmedicin kan du få effektiv lindring på kort tid.

Den här perioden är något som sällan tas upp som ett hälsoproblem i det allmänna samtalet, och inte heller ses det som ett stort hälsoproblem från sjukvårdens sida. En förklaring kan vara att det är komplext. Mängder av psykologiska och fysiologiska funktioner styrs av och är integrerade med östrogen.

Standardlösningen från sjukvården är vanligtvis olika typer av hormonbehandling. Ibland fungerar detta bra, men är sällan utan vissa bieffekter. Framförallt på längre sikt. Ibland är detta en nödvändig åtgärd, men jag upplever att många börjar ta östrogen utan att ens ha vetskap om andra behandlingar som kan vara väl värda att prova först.

Under 20 års klinisk praktik har jag mött hundratals kvinnor som lider av olika typer av besvär i den här fasen av livet. Då vanliga besvär är kraftiga värmevallningar, humörsvängningar och sömnstörningar så påverkar det vardagen markant.
Helt i onödan.

Helhet

I traditionell kinesisk medicin tar vi ett helhetsgrepp på hälsan och detta är inget undantag. Kvinnans menstruationscykel är en bra måttstock på hennes allmänna hälsotillstånd. Detsamma kan sägas om klimakteriet. De symtom som kommer upp till ytan då hormonläget förändras säger också något om andra funktioner i kroppen.
Eftersom alla människor är olika så ställer man alltid en individuell diagnos vid första tillfället. Då kommer man fram till vilken behandlingsstrategi som är lämplig för just dig.

Med akupunktur och örtmedicin kan man på kort tid åstadkomma stor lindring. Vanligtvis innebär ett behandlingsprogram en inledning med 3 -5 behandlingar samtidigt som man även börjar använda örtpreparat som är mycket välbeprövat.

Känner du igen något av detta så är du varmt välkommen att höra av dig eller boka en första konsultation.

Boka tid gör du HÄR!

Näsandning – Vagusnerv – Nitratmonoxid

Etiketter

, , , , , , , , , ,

46492543_2216739635044493_466969954185379840_
Länken mellan näsandning – Parasymkpatikus – Vagusnerven och nitratmonoxid som drivers och länkar i immunsystem, beteende och fysiologiska processe börjar alltmer kartläggas i ny forskning.
Belackarna som hävdar att andning enbart handlar om gasutbyte mellan blod och lungor bör uppdatera sig.
Det är inte vad du gör utan hur du gör det!

Andetaget på ÅF i Solna

Etiketter

, , , , , , , , ,

Stort tack till ÅF Solna för nyfikenhet och uppmärksamhet på viktiga, effektiva och ofta förbisedda delar av stresshantering och hälsoarbete.
#andetaget #medvetenandning #co2 #aerob #o2 #vitalitet #mentalatillstånd #åf #hälsoarbete #självledarskap

Evotraining – terminsstart!

Etiketter

, , ,

Terminen startar torsdag 30/8 med ett gratis prova på pass!
Tid: 18.30 – 19.45
Plats: Lilla Hallen, Anders Ljungstedts Gymnasium i Linköping.

Öppet för alla oavsett nivå och bakgrund – Varmt Välkomna!!

Ordinarie träningstider

Torsdagar 18.30 – 19.45
Plats: Lilla Gymnasikhallen, Anders Ljungstedts Gymnasium, Anders Ljungstedts gata i Linköping.

Söndagar 18.00 – 19.15
Plats: Tornhagsskolans Gymnastiksal, Stenbrötsgatan 5 i Linköping.

Mer information hittas HÄR!

Evolvera med Tyréns & ÅF i Stockholm

Etiketter

, , , , , , , , , , , , , , , ,

Stort tack till Ostlänkenprojektet på Tyréns och ÅF för er tid och uppmärksamhet under gårdagen.

Vi kryssade mellan våra instinkter och vår medvetenhet för att illustrera och bli medvetna om sambanden mellan kropp & knopp, prestation & vila, hållning & andning.
Nivån på fokus, kreativitet, problemlösning, lust och driv bottnar helt i vår återhämtningsförmåga. Vad vi idag vanligtvis missar är att vi kan sätta oss i förarsätet just där – och förbättra vår återhämtningskapacitet. För att kunna det måste vi etablera ett nuläge – som inte alltid är där jag tror.
Tack för en inspirerande och rolig eftermiddag!

Evolvera A51tilljpg-1
#evolvera #evotraining #kroppochknopp #fokus #återhämtning #stresshantering #stimulirespons #roligt

Träningsteknologi

Etiketter

, ,

applewatch1

Idag ser vi en formlig explosion av träningsteknologi. ”Fitbit´s” och en myriad av olika attiraljer och ”appar” som enligt tillverkarna ska hjälpa dig att komma i ditt livs form eller skapa den motivation du saknat i din träning och livsstilsförändring.
Idag säljs denna typ av träningsteknik för miljardbelopp, bara i USA beräknas försäljningen toppa 30 miljarder USD år 2020.
Till tveksam nytta träningsmässigt.

Labbråttor i realtid

Vad de flesta användare inte är medvetna om är att i det ögonblick de godkänner användaravtalet så överlåter du all din ”privata” information till företaget. Låt oss säga så här: det är inte på ”apparna” eller de tekniska tillbehören de tjänar storkovan. Det är på all data som användarna tillgodoser dem med. Ålder, puls, vanor, biologisk reaktionstid av livstilsförändring, återhämtningstider, geografiska och fysiologiska vanemönster. You name it. Detta är mätresultat om levereras kontinuerligt till dem av oss – användarna. All denna information säljs med mycket god förtjänst.

Det har också visat sig att varje gång du uppdaterar din programvara, så ändras algoritmerna för den teknologi som registrerar din fysiska aktivitet. Dvs att din puls enligt klockan inte är exakt likadan efter uppdateringen som innan och framför allt inte de beräkningar i vilken din puls ingår.

Effektivt?

Osäkerhet
En mängd undersökningar har naturligtvis publicerats i takt med att tekniken ökat.
Trots att branschen vill få oss att tro det omvända så visar många av dessa studier att ju mer vi förlitar oss och fokuserar på tekniken desto sämre resultat faktiskt och upplevelsemässigt får vi.
En studie från universitetet i Stanford visar att tillförlitligheten på denna teknik är allt annat än ackurat. 7 ledande märken jämfördes. De mest precisa avvek 27% från de verkliga resultaten. Den sämsta avvek 93%. Med andra ord är tekniken långt ifrån tillförlitlig.

Kontext och individuella behov

En ”app” tar inte in kontext. Hur ofta ska jag äta? Hur stort bör mitt proteinintag vara? Hur lång återhämtning behöver jag innan nästa träning? Hur bra har jag sovit?
Det finns inga generella svar på dessa frågor. Träning är som allt annat i livspusslet vilket varierar med tid och person. Lär dig istället att KÄNNA efter vad dina verkliga behov är. Hur mycket energi du har, om du behöver vila eller kan träna hårt.

Myten om den oändliga energiproduktionen

Hård- och mjukvaruutvecklare bygger in något som på fackspråk kallas “gamification”. Detta är egenskaper i programmet som ska få oss ”hookade” och slår an på vårt instinktiva belöningssystem. Det innebär att om du enligt appen/stegräknaren duktigt presterat dina 10 000 (vilket i sig är en helt ovetenskaplig och godtycklig siffra, trots att många verkar tycka att det räcker med att gå 10 000 steg/dag för att tillgodose sina fysiska rörelsebehov) steg idag, så ska du förbättra detta resultat i mängd i morgon. Detta är en absurditet eftersom effektiv träning inte lyder under sådana lagar.
Ingenting i verkligheten gör det. Ingenting är i kontinuerlig tillväxt, utan i faser av aktivitet och vila.
Man kan behöva motivation i sin träning, men att alltid prestera mer och snabbare är en säker väg till utbrändhet, skador eller överträning. Det är också ett säkert sätt missa kvaliteten i sin träning.
Vi har alla ett visst mått av energi som vi kan producera var dag. Den ska räcka till allt. Kroppsegna autonoma funktioner – matsmältning, hjärtslag, sinnesorgan. Den ska räcka till mental och mellanmänsklig aktivitet – kommunikation, omtanke, problemlösning, middagsplanering, bilkörning. Den ska även räcka till fysisk aktivitet – promenad, träning, knyta skorna, gå ut med soporna.
Om något av dessa ”konton” övertrasseras producerar vi inte automatiskt bara ny energi då den tillverkningen (ATP) är helt avhängig fysisk form, resurser, näring och tillgängligt syre. Nej – överskridande behov tas då från resurser som annars hade räckt till annat. Om det är ”träningskontot” som har oproportionerligt stort behov kommer resterande delar få mindre. That´s it.
I sammanhanget kan nämnas att hjärnan i genomsnitt behöver 20% – 25% av våra dagliga energiresurser.

Digitalisering, skärmtid & blåljus

I samma takt som digitalisering och den uppkoppling detta innebär mentalt och fysiskt, har sömnproblem, och beteendemässiga störningar ökat markant bland såväl barn som vuxna. Att blått skärm ljus och uppkoppling digitalt skapar stresslikande responser i hjärna och nervsystem är ingen hemlighet längre. Genomsnittet för Facebook-surfande i Europa är idag 4 timmar/dygn. Det är en halv arbetsdag. Är det kanske inte läge att låta just fysisk träning vara en fristad för den uppkoppling vi alla är en del  av idag?

Studier visar dessutom att ”fitness tech” tar fokus från den egna kroppen, själva utövandet och bidrar till sämre motorik, uthållighet, styrka och utförande.

fitness-tech-trends-2018-3d-body-scanning

Lösningen

Den största faran med allt detta enligt mig är att det är ytterst lätt att blint förlita sig på teknologi utan att känna in det aktuella tillståndet i min egen kropp. På så vis tappar vi den närvar som god träning ger. Fysisk träning är i sanning ”mindfulness” om den utförs på rätt sätt.
Jag har tränat med kunder som sagt att de måste ta an paus då apparaten de bär talat om för dem att de ligger i ”röd zon” – för högt i arbetspuls – under för lång tid. Samtidigt har vi kunnat hålla en fungerande konversation under tiden. Detta skulle vara helt omöjligt om apparaten talade sanning. När vi sedan analogt mäter pulsen så  fann vi att den inte ens var i närheten av någon röd zon. Hade man inte stirrat blint på tekniken så hade man ju naturligtvis känt detta.  Så – använd teknik för att orientera dig. Få ett värde på en känsla du har under träning – lätthet, trötthet, tyngd, spänst etc.
Men se också till att lära dig att exempelvis ta din egen puls utan tekniska hjälpmedel. Detta skapar närvaro, medvetenhet och kunskap om din egen kropp.

En annan tanke är denna: om du behöver teknik och siffror för att motivera din träning så bör du troligtvis syssla med något annat. Träning och rörelse ska på något vis vara lustfylld. Hårda och tunga träningspass kan ha en viss tröskel, men som helhet bör den vara lust och glädjedriven.

  • Lita på dig själv och den känsla du har. Sedan kan du jämföra med ett värde.
  • Använd tekniken för att registrera jämförelser mellan olika tränings pass. Exempelvis kan du variera uppvärmningsövningarna inför det du ska mäta och sedan jämföra. Då kan di få en vink om vad du just nu behöver för att prestera väl.
  • Allt pekar på att vi neurologiskt behöver mindre digital stimuli och mer analog – ekologisk stimulans. Ingen annan än du själv kan sätta de gränserna. Gör det.

 

I följande podcast diskuterar utmärkte Dr. Andy Galpin fenomenet.

https://www.tonywrighton.com/beware-trackers-using-tracking-tech-better-health-dr-andy-galpin-164/