Tags

, , , , , ,

Brian MacKenzie sätter ord på vad det är vi sysslar med i Tai Chi Chuan och Qi Gong. Andningens betydelse för prestation och inte minst återhämtning negligeras av de flesta jag träffar. Inte minst “vältränade” personer. De flesta träningsvana är bekanta med “EPOC”. Bara detta borde trigga igång tankar om syre, koldioxid och kvalitet på andning.

Många nöjer sig med att konstatera att man helt enkelt inte är bra på att andas med diafragmakontakt. Hade man haft samma attityd till den sport man utövar hade man aldrig blivit bättre på den. Troligtvis beror allt detta på okunskap. Och att vi oftast tränar mest av det vi redan är bra på. Viss typ av bas träning, varav andningsträning är en del, förbättrar och utökar i själva verket det man vill vara bra på. Detta är ett typiskt exempel av vanor kontra kreativitet inom träning.
I de system jag själv tränat i över 30 år, är detta startpunkten. Andningens kvalitet kommer påverka ALLT du förutsätter dig i framtiden. Din sömn, idrott, vardag, arbete,  koncentration, hållning, muskeltonus, hormonbalans. Trots detta tränar de flesta ALDRIG detta. Andningen blir en slav under den aktivitet som företas. När vi sitter ned (och är visuellt koncentrerade framåt) andas de flesta av oss extremt grunt och ineffektivt. Rörelse ökar andningsfrekvensen. Alltså – när du rör på dig andas du snabbare.
Men andas du bättre?

I den träningsform – Evo-training – vi kör igång våren 2017 är andningen en integrerad del av träningen.
Håll korpgluggarna öppna om du är nyfiken.

It is not what you do, it is how you do it.