Andetaget – kurs i Medveten Andningsteknik

Andetaget

Känner du igen något av följande?

  • Astmatiska besvär
  • Sömnsvårigheter
  • Energilöshet
  • Överträningssyndrom
  • Oro/ångest
  • Smärtrelaterade problem
  • Stressrelaterade problem
eller vill du
  • Lära dig hur du snabbt kan ändra mentalt tillstånd efter dina behov
  • Ta din träning till en ny nivå
  • Optimera tävlingsträning
  • Bättre hantera stress under prestation
  • Optimera din återhämtningsförmåga
  • Hitta sambandet mellan andning och hållning
  • Förbättra rörelsekvalitet
Då är den här kursen något för dig!

Syre – näringsämnet vi glömde bort.
Diafragman – muskeln vi tappade i farten.
improve_lung_health_better_breathing1
Träning innebär idag oftast två saker: vi tränar det kardiovaskulära systemet – konditionen och vi tränar det muskulära systemet – styrkan. Detta kan vi vanligtvis ganska mycket om.
Vi följer dessutom olika dieter – makro-nutrienter. Vi äter kosttillskott – mikronutrienter.
Men hur ofta tränar vi det system som är katalysatorn och ligger bakom alla dessa ovanstående delar?
Kvaliteten på andningen är avgörande för motoriska, metaboliska och känslomässiga funktioner. Det är navet vilket allt snurrar runt.

Faktum är att balansen mellan syre och koldioxid är helt avgörande för vår hälsa, och i själva verket har de flesta människor inte problem med att få in tillräckligt med syre. Mer handlar det om tolerans av koldioxid, vilket till en början kan verka kontraintuitivt.

Det är koldioxid som är triggern för inandning, inte brist på syre.
I princip alla astmatiska problem ligger i den här zonen.
Samma sak gäller oro och ångestrelaterad problematik, vilket är extremt vanligt idag. Symtom på detta kan vara sömnproblem, hjärtklappning, oproportionerlig nervositet, panikångest etc.
Andningen är fjärrkontrollen till vår hjärna och vårt nervsystem. Åt andra hållet är också andningen hjärnans “fingeravtryck”.
Vi kan hantera detta bättre än vi gör, det är lättare än du tror

Genom att ha en bas med bestämda metoder och protokoll kan vi direkt börja använda andningen som en aktiv del och katalysator i vår vardag vare sig det gäller träning, tävling, jobb, fritid eller vila.

Kursen riktar sig till dig som är nyfiken eller har lust och behov att få mer tillgång till dig själv.

Under kursen lär vi oss:

  • BOLT-test
  • Samband mellan andningsmönster – hållning – mentala tillstånd
  • Anatomisk och funktionell andning – återuppväckning av andningsmuskulaturen
  • Andningsteknik för astmatiska besvär
  • Hur vi undviker syreskuld (och därmed överbelastning) under träning
  • Hur andningen är både symtom och lösningen till oro och ångest.
  • Hur du förbättrar din sömnkvalitet och återhämtning
  • Träning & medveten andning – högre nivå på prestation & återhämtning
  • Näsandningens betydelse för arbetspuls, syreupptagningsförmåga och motorik
  • Betydelsen av lungornas elasticitet
  • Andningens betydelse för led-muskulatur och skadeförebyggande
  • Syre, koldioxid och metabolism – fett & kolhydrater.
  • Olika andningsprotokoll; prestation, stress, återhämtning, vila, sömn
  • Praktiska övningar i aktivitet och stillhet

Datum: Lördag 10/11

Tid: 09.00 – 16.00

Plats: Vasa Hälsocenter, Vasavägen 49 i Linköping.

Pris: 1990:- inkl moms. Inkluderar kursmaterial.
Kursavgiften betalas in genom den faktura du får när du får antagningsbesked efter anmälan.
Om du behöver dokumentation för friskvårdspeng etc – kontakta mig.
Sista anmälningsdag 27/10 2018 på epost:
paul@silfverstrale.se

För företag & organisationer anordnar vi skräddarsydda lösningar – från korta föreläsningar till regelrätta utbildningar i “Andetaget – nyckeln till självledarskap”.

För mer information om upplägg och prisbild – vänligen kontakta: paul@silfverstrale.se

diaphragmatic-breathing-360-o-1