Terminsstart 2018 – Evotraining – träning för vitalitet!

EVOTRAININGLOGO

 

Det är hög tid att omdefiniera begreppet “träning”!

Människan är det enda djur som kan röra sig genom terrängen; gå, springa, krypa, rulla och hoppa. Dyka ned i vattnet, hämta något på botten, simma över till andra sidan. Ta sig upp på land, klättra upp för berget. Ta sig upp på platån och kasta något för att träffa mitt i prick.

Starta det nya året på ett nytt sätt!

Gratis Prova på-pass Torsdag 18 januari. Kl 18.30 i Ljungstedtska skolans gymnastiksal!

Därefter gäller:
Plats: Ljungstedtska skolans gymnastiksal i Linköping.

Tid: Torsdagar 18.30 – 19.45 med start 25 januari.

Pris 10 ggr (10 veckor): 1500:- inkl. moms. Betalning sker till BG: 5441-5997, Yin Shu Enterprise, alternativt Swish: 1230410241 senast 19/1. Ange ditt namn samt “EVO1”.

 

Antalet platser är begränsat – först till kvarn!

Eposta din anmälan till paul@yinshu.se med ditt namn senast 19/1.

  • Tänker du och tränar du som ett jagat djur? Vad är skillnad på stress och stimuli?
  • Hur andas du i vila och under belastning?
  • Tränar du men dras med stelhet, trötthet eller träningsrelaterade skador?
  • Fungerar hjärnan och din fysiologi enligt den jägar- och samlarinstinkt som du är utvecklad efter?
  • Vilka resurser ger du din kropp och knopp att arbeta med under träning?
  • Vilka resurser ger du din kropp och knopp under återhämtning?
  • Vilken roll spelar extern temperaturförändring för hormonsystem, prestation och återhämtning?

Människan är unik. Hon har en helt unik fysiologi. Bara faktumet att vi kan svettas är unikt och betyder att vi kan använda vår fysik på särskilda sätt.
Men gör vi verkligen det?

Det är stor skillnad på träning för fitness/estetik/tävling/kortsiktiga mål och rörelse för vitalitet/prestation/helhet och långsiktig vitalitet. Många tränar idag efter den första devisen. Utan att själva vara medvetna om det.
Många av våra val går på vana och på det utbud som presenteras för oss.
Inte alltid är det våra verkliga behov som blir tillgodosedda.
Monotoni är skadligt vare sig det rör sig om stillasittande eller aktivitet.

Vad man än tycker om det så bör utgångspunkten för både rörelse, metabolism, relationer och föda vara den fysik som vi under mer än 2 miljoner år utvecklat. Genom att förstå våra instinkter och hur träning dramatiskt påverkar vårt inre – fysiskt och mentalt – så kan vi fortsätta att utveckla våra förmågor med åren. Inte avveckla dem.
När vi fysiskt har energi och mår bra fungerar vi även väl mentalt, relationsmässigt och känslomässigt.

21994112_820821821422233_1733811248158357528_o

Ändå förhåller det sig så att de flesta vuxna moderna människor idag inte ens kan hänga i en utsträckt arm i en trädgren. Vi tar sällan i varandra…förutom om vi hälsar och skakar hand. Aldrig tidigare i människans historia har vi använt och stimulerat våra kroppar så lite som idag. Eftersom knoppen sitter på kroppen så påverkar det här naturligt vis vårt beteende, biologiska rytmer, intelligens, våra vardagliga beslut och vårt sätt att vara.

Sverige är idag ett av de länder där det läggs ned mest resurser och tid på friskvård/träning. Samtidigt ligger vi Europatoppen beträffande utbrändhet och psykisk ohälsa. Det är uppenbart att något inte matchar här.
Är det inte hög tid att bli en vital civiliserad modern människa?

Genom att kombinera rätt träning (aerob/anaerob) tillsammans med temperaturmässig stimuli som får igång hormonsystemet tillsammans med rätt “motor” som går på rätt sorts bränsle kan vi på bara några veckor få stor effekt på vitalitet, vikt, välbefinnande och fysisk/psykisk form. Vid korrekt träning är också “överföringseffekten” stor till vårt  övriga liv – andra idrotter, jobb, vardagsrörelse, sömn etc.

Det här är utgångspunkten för de träningsmetoder vi använder på Yinshu.
Balansen mellan stimuli, kvalitativt korrekt rörelse och återhämtning ligger i fokus för långsiktig framgång och välmående.
De redskap vi använder kommer bl a från gamla orientaliska system kombinerat med naturlig/funktionell rörelse, medveten andningsteknik, träningslära och korrekt metabolisk funktion.
Metoden kallar vi Evo-training – evolutionsbaserad träning.

Praktiskt innehåll:

  • Medveten andningsteknik
  • Position- och hållning – rörlighet
  • Par- och gruppövningar
  • Funktionell träning utan och med vikt
  • Rörlighet i kropp och rum
  • Konditionsträning – aerob
  • Hög intensiv träning – anaerob
  • Protokoll för prestation och återhämtning

Är du nyfiken?
Varmt välkommen 18/1 2018!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s